copywriting

Copyutmaning på 30 dagar - Följ med mig!

Lucas Rosvall
Publicerad av Lucas Rosvall
den

Under de kommande 30 dagarna vill jag bli bättre på copywriting. Genom att lägga ner minst en timme varje dag vill jag lära mig skriva bättre texter och förstå de tekniker som copywriters använder för att engagera sina läsare.

Även om man inte kan bli en duktig copywriter på en natt, tror jag att jag kommer få ut ett och annat av denna utmaningen. Men hur det går återstår att se!

I det här inlägget får du följa mig på min resa att bli en bättre copywriter på 30 dagar. Jag kommer att dela med mig av mina tankar och funderingar, och förhoppningsvis kan också du få några tips på vägen.

Dag 1. En ny början

Under den första dagen siktade jag in mig på att skapa en stabil grund för min copywriting-resa. Målet var att få en övergripande bild av copywriting, och att samla på mig ett par pålitliga resurser.

Nedan hittar du några hemsidor och kurser som jag kommer kolla närmare på:

För att inte bara fokusera på det tekniska och marknadsföringsaspekterna av copywriting, valde jag också att beställa hem boken "On Writing: A Memoir of the Craft" av Stephen King.

Även om denna boken inte handlar om copywriting, var det flera som nämnde den när jag letade efter bra tips för att bli en bättre skribent. Så jag tänkte att den kan vara värd att läsa.

Dag 2. Lära av de bästa

Andra dagen ägnade jag åt att lyssna på podcasten Copypodden, vilket är Sveriges största podd om copywriting. Det är verkligen en riktigt bra podd som jag kommer lyssna mer på i framtiden.

Podden drivs av Mattias Åkerberg som också har skrivit “Copyboken”. Kanske kan detta också vara en läsvärd bok? Jag får se om jag hinner läsa den under de kommande 30 dagarna.

Dag 3. Bemästra inledningen

Lyssnade en hel del på Copypodden och på flera YouTube-videor, och något som de nämnde flera gånger var vikten av inledningen för att fånga läsarens uppmärksamhet.

Detta ledde till att jag bestämde mig för att lägga kvällen på försöka skapa mer engagerande inledningar. Några saker som Copypodden och flera videos nämnde var:

  • Använd en “hook” för att väcka nyfikenhet. Det kan vara en provocerande fråga eller ett intressant påstående.
  • Anpassa inledningen efter målgruppen.
  • Försök väcka en emotionell reaktion hos läsaren.
  • Använd kortare meningar för att göra det enklare för läsaren.

Detta var därför några saker som jag försökte tänka på när jag tränade på att skriva om mina inledningar.

Dag 4. Inledningen fortsätter

Under den fjärde dagen fortsatte jag att öva på att skriva bättre inledningar. Jag gick igenom en del av mina gamla blogginlägg och försökte skriva om inledningarna för att göra dem mer engagerande.

Jag tydliggjorde målgruppen och försökte skriva inledningar som väckte nyfikenhet genom att använda frågor, påståenden och känslor.

Dag 5. Lära av de bästa

Under den femte dagen försökte jag analysera hur andra copywriters skriver. Framförallt deras copy för landing pages och produktbeskrivningar.

Det var intressant, men tycker fortfarande att det är svårt att göra det bra själv. Det är svårt att veta vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Dag 6. Lära av de bästa

Idag så fortsatte jag att analysera hur andra copywriters skriver. Jag läste bland annat en del av de artiklar som finns på Copyblogger.

Dag 7. Youtube-videor

Idag hade jag inte tiden att lägga ner en hel timme på copywriting, men jag hann i alla fall kolla på några Youtube-videor om copywriting.

Dag 8. Inget gjort

Kändes som hela dagen bara försvann. Hann inte göra något copywriting-relaterat. Får ta igen det imorgon.

Dag 9. Bok och Youtube-videor

Idag spenderade jag en hel del tid på att läsa boken "On Writing: A Memoir of the Craft" av Stephen King.

Jag vet inte ärligt talat om den har gett mig så mycket än. Visst är det en okej bok, men den känns inte så relevant för copywriting. Oavsett hoppas jag kunna få ut något av den.

Dag 10. Skriva, skriva, skriva

Idag spenderade jag en hel del tid på att skriva. Jag skrev bland annat om en hel del artiklar på en av mina sidor för att göra dem mer engagerande och öka konverteringsgraden.

Dag 11. Dags för lite poddar

Tog en längre promenad och lyssnade på några avsnitt av Copypodden. Det var riktigt intressant och jag fick med mig en hel del tips som jag ska försöka använda i mina texter.

Imorgon blir det att skriva lite mer.

Dag 12. Skrivprocessen fortsätter

Idag fortsatte jag att skriva om mina texter. Jag försökte använda mig av de tips som jag fick från Copypodden och skriva mer engagerande texter.

Vet ärligt talat inte om det hjälper men jag hoppas på det.

Dag 13. Content writing och copywriting

Funderat lite på skillnaden mellan content writing och copywriting. Vad är det egentligen som jag vill bli bättre på? Är det att skriva copy eller är det att skriva content?

Ärligt talat tror jag att det är en blandning.

Dag 14. Inte så mycket gjort

Idag blev det inte så mycket gjort. Hann inte med så mycket copywriting. Började skriva lite på morgonen på en ny artikel men upplevde att det gick ganska segt.

Dag 15. Ökad trafik

Kollade igenom några av de blogginläggen som jag skrivit om tidigare och märkte nu att de börjat ranka lite bättre och fått mer trafik. Det var kul att se.

Hade dock också kunnat bero på att jag uppdaterat dem, men känns ändå som innehållet blivit bättre.

Dag 16. Behöver nog göra om en del

Jag har en liten affiliatesida i en nisch som jag kollade igenom en del idag idag. Inte lagt ner så mycket tid på den på ett tag, men känns som den har potential.

Om jag skriver om en del av texterna och förbättrar copyn tror jag att jag hade kunnat öka inkomsterna en hel del på den.

Dag 17. Förbättra copyn

Skrivit om en del landing pages idag. Försökt göra dem mer engagerande och öka konverteringsgraden. Svårt att säga nu om de kommer ge något men vi får se.

Har egentligen tänkt på att det hade varit bra att göra någon typ av A/B-test. Kanske vore något att göra i framtiden.


Du kanske också gillar